woensdag 25 juli 2012

Dat is toch heel gewoon (De Gewoonboom)




Mijn derde boek is er!!

Dat is toch heel gewoon’ is een bijzonder boek geworden. Misschien ook door het feit dat het op de markt komt in een tijd waar onverdraagzaamheid tegenover ‘anders zijn’ plots op een vreselijke manier de krantenkoppen vult.

Een poos geleden wilde mijn zoontje weten wat ‘gescheiden’ was en ook hoe het kon dat een kindje uit zijn school ‘twee mama’s’ had. Dus haalde ik alle metaforen en verhalen uit de kast om uit te leggen dat er veel meer leuke gezinnen zijn dan wat je in boekjes en verhaaltjes terug vindt. Meestal gaan die over papa-mama-kindjes-en-een-leuke-hond.
Maar in ‘de echte wereld’ heb je gezinnen met 2 mama’s en papa’s en 4 oma’s en opa’s, soms zijn er zelfs nog veel meer grootouders, soms zijn er alleen twee papa’s, en soms alleen twee mama’s, soms zijn er geen kinderen, soms gaat er een mama of papa dood, soms worden getrouwde mensen plots verliefd op andere getrouwde mensen. Soms, heel vaak… Het viel me op hoeveel tijd en woorden ik nodig had om dat uit te leggen aan een '21st century-boy'.

Daarom werd het verhaal van Miel de postbode vooral het verhaal van een heleboel families die allemaal anders zijn, hun eigen verhaal hebben, maar ook elk een eigen manier van liefde geven en in het leven staan… Niet kneuterig en zielig maar heel gewoon, grappig, cool en vooral… ECHT!

Miel de postbode neemt je mee op zijn dagelijkse brievenronde. Op die manier laat hij je kennis maken met Martje Mol en haar alleenstaande mama, de vosjes met de inwonende oma, Kamiel Konijn met zijn witte mams en zwarte paps, het lappedekengezin van de familie Wezel, de muizen en hun 5 adoptiekevers, Sam Specht en zijn twee papa’s, de alleenstaande meneer Uil, het bewust kinderloze ooievaars-koppel Olga en Otto, en ten slotte de familie Egel –papa, mama en twee kleine egeltjes…

Alle families hebben een uniek nest dat perfect bij hen past. Ze hebben ook alledaagse beroepen en postbode Miel is een duizendpoot die acht blauwe stapschoenen mist. Doorheen het boek vindt je hier en daar een schoen terug…

De boodschap van het boek is simpel: Als er genoeg liefde is, komt het goed… Een kleine gezinnen-encyclopedie voor kinderen.







x Thaïs

4 opmerkingen:

  1. Kan ik dit boek nog ergens verkrijgen ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja dat vroeg ik me ook af, overal staat dat het niet leverbaar is, maar ik zou het boek heel graag willen hebben😊

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zelfde vraag hier. Is het nog te verkrijgen?

    BeantwoordenVerwijderen